НЮАНС 1: НЕРЕГУЛОВАНЕ ПЕРЕХРЕСТЯ НЕРАВНОЗНАЧНИХ ДОРІГ
Особливий геморой у водіїв-початківців викликає проїзд перехрестя нерівнозначних доріг. Одна річ, якщо його регулює світлофор. Тоді на червоний стоїмо, на зелений їдемо, якщо повертаємо ліворуч, пропускає зустрічку, яка їде прямо та праворуч.
Але зовсім інша річ, якщо рух регулюють знаки пріоритету. Тобто з одного боку перехрестя встановлено знак "головна дорога", а з іншого - "поступитися дорогою". Ще гірше, якщо є знак напряму головної дороги.
Тоді, під'їжджаючи до такого перехрестя, водій часто починає тупити. Хрін його знає, хто кого має пропускати. А якщо до всього іншого, ззаду нервово сигналять особливо квапливі водії, то починаються страх та істерика.
Дівчатка, насправді, все просто. Зараз ми намагатимемося написати зрозумілою мовою правило проїзду нерегульованого перехрестя нерівнозначних доріг. А ви постарайтеся прочитати вдумливо та все зрозуміти.
Отже, послідовність проїзду така:
1. Першими проїжджають перехрестя водії, які рухаються головною дорогою
З них:
• Спочатку їдуть водії, які продовжують їхати головною дорогою. У них немає перешкод праворуч. Тобто рухаються у напрямку жирної смуги знака напряму головної дороги. Причому байдуже, в який бік головна дорога повертає.
• Потім їдуть водії, які з'їжджають із головної дороги на другорядну дорогу. Тобто із жирної смуги повертають на тонку смугу. При цьому якщо з'явилася перешкода справа, то вони їдуть другими.
2. Тільки після цього проїжджають перехрестя водії, які наближаються з другорядної дороги. А між собою вони роз'їжджаються, використовуючи два простих правила:
• Перешкода праворуч. Першим проїде перехрестя той, хто наближається до вас праворуч.
• Якщо ви збираєтеся повернути на перехресті ліворуч, то повинні пропустити транспорт, який їде назустріч вам прямо або повертає праворуч (тобто на перехресті здаватиметься, що він повертає у ваш бік).
Узагальнюємо написане:
1. Спочатку роз'їжджаються машини, які їдуть із головної дороги на головну.
2. Потім роз'їжджаються машини, які їдуть із головної дороги на другорядну, не маючи перешкод праворуч.
3. Потім роз'їжджаються машини, які рухаються другорядними дорогами. Для них діє правила перешкоди праворуч та повороту ліворуч.
НЮАНС 2: ЗНАЙТЕ, ХТО ПРОЇДЕ ПЕРШИМ
Ще раз щодо нерегульованого перехрестя нерівнозначних доріг. Як швидко збагнути, в якій послідовності його проїжджати?
Спочатку, найголовніше правило. Ми про нього розповідали раніше, коли писали про зрозумілий і передбачуваний рух.
Ще раз нагадуємо:
Сидячи за кермом, дивіться вперед якнайдалі. На 100-200-300 метрів уперед. Тож ви зможете своєчасно прогнозувати розвиток дорожньої обстановки.
Як тільки проїхали одне перехрестя, відразу звертайте погляд на наступне перехрестя. Дивіться, яким кольором світиться попереду світлофор. Зверніть увагу, завантажене або вільне перехрестя, чи є по дорозі нерегульовані пішохідні переходи, чи стоять на узбіччі божевільні бабки та вмазані наріки.
І тоді ви зможете вибрати оптимальну швидкість руху. Без зупинки проїхати наступне перехрестя або принаймні зупинитися перед ним плавно. А в разі чого вчасно об'їхати перешкоду.
Так ось, під'їжджаючи до нерегульованого перехрестя нерівнозначних доріг, насамперед подивіться на встановлені знаки пріоритету. Головна у вас дорога чи другорядна, в який бік веде головна дорога? Чим раніше ви побачите ці знаки, тим більше часу буде зрозуміти, в якій послідовності проїжджати перехрестя.
• Ви під'їжджаєте до перехрестя головною дорогою та поїдете далі теж головною дорогою. У такому разі ви їдете першою та нікого не пропускаєте.
• Ви під'їжджаєте до перехрестя головною дорогою, але з'їжджатимете на другорядну. У такому разі пропустить тільки тих, хто повз вас продовжує їхати головною (наближається справа). Зупиняємось тільки у випадку, якщо вони заважатимуть вам проїхати перехрестя без зупинки.
• Ви під'їжджаєте до перехрестя другорядною дорогою. У такому разі пропустить усіх, хто їде головною дорогою. Тобто з головної на головну та з головною на другорядну. Далі використовуйте правила перешкоди праворуч та повороту ліворуч.
Важливе зауваження: усі зупинки робимо лише в тому випадку, якщо треба пропустити зустрічний автомобіль
Наприклад, зустрічний автомобіль їде з головної дороги на головну, повертаючи в один бік, а ви їдете з другорядної дороги на другорядну, повертаючи в інший бік. У такому разі ви один одному не заважаєте, траєкторії руху не перетинаються. Проїжджайте перехрестя без зупинки.
НЮАНС 3: НАВЧИТЬСЯ ВІДМІНЮВАТИ ВИГИН ДОРОГИ ВІД ПОВОРОТУ
Багатьох недосвідчених водіїв часто мучить питання: який поворотник включатиме на перетині головної та другорядної доріг. І чи потрібно взагалі його включати, якщо, наприклад, ми рухаємося згинанням головної дороги праворуч.
У правилах дорожнього руху чітких інструкцій із цього приводу немає. Написало лише, що сигнал покажчика повороту слід включати за зміни напрями руху. Та тут нам потрапила публікація з автомобільного сайту "За кермом", де пояснюються дії водія на перехрестях головної та другорядної доріг. Як нам здається, написано досить зрозуміло. Думаємо, що і вам буде корисно це прочитати.
Перший варіант: класичний перехрестя, де головна та другорядна дороги перетинаються під прямим кутом.
✅ Водій збирається рухатися головною дорогою, отже буде здійснювати на перехресті маневр правого або лівого повороту. Тому попередити інших водіїв потрібно.
❌ Якщо потрібно рухатися прямо (з'їхати прямо на другорядну дорогу), подавати сигнал світловим покажчиком повороту не слід.
Другий варіант: Y-подібне перехрестя, де головна дорога йде убік не під прямим кутом, а як би навскоси
✅ Якщо водій рухатиметься головною дорогою, йому потрібно подавати сигнал правим покажчиком повороту, оскільки він здійснюватиме маневр правого повороту (і це не залежить від кута примикання доріг).
❌ Якщо потрібно з'їхати на другорядну, тобто рухатися прямо - покажчик повороту не чіпати.
Третій варіант: вигин головної дороги із примиканням другорядної
У цьому випадку сайт рекомендує діяти таким чином:
На знаку вказано вигин дороги. Це перехрестя зі складною конфігурацією. Таблички перед цим перехрестям могло й не бути. Її встановили, щоб водії могли наперед знати, що головна дорога з вигином.
❌ У цьому випадку, продовжуючи рух головною дорогою, подавати сигнал світловим покажчиком повороту не слід.
✅ Але якщо водій збирається з'їхати на другорядну дорогу, то здійснюватиме маневр лівого повороту та під'їжджаючи до перехрестя необхідно про це сигналізувати.
НЮАНС 4: ЗНАЙТЕ, КОЛИ ПРОПУСКАТИ ПІШОХОДУ НА ЗЕБРІ
Ось як вас вчили в автошколі проїжджати нерегульовані пішохідні переходи? Якщо пішохід хоча б однією ногою ступив на дорогу, потрібно зупинитися і його пропустити. Приблизно так розповідали інструктори, так?
Наші інструктори цим докорінно не згодні. На нашу думку, вам так пояснювали для єфрейторського зазору, як говорили в радянській армії. Тобто чим раніше учень перед зеброю зупиниться, то більше шансів йому не наїхати на пішохода.
Ось що написано з цього приводу в правилах дорожнього руху України:
18.1. Водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому знаходяться пішоходи, повинен зменшити швидкість, а при необхідності зупинитися, щоб поступитися дорогою пішоходам, для яких може бути створена перешкода або небезпека.
Зверніть увагу на останню фразу:
"... щоб поступитися дорогою пішоходам, для яких може бути створена перешкода або небезпека".
Як ми розуміємо ці слова?
Це означає, що проїжджаючи пішохідний перехід, водій не повинен виявитися перешкодою або небезпекою для пішохода. Іншими словами, якщо пішохід не зупинився, не сповільнив кроку або, навпаки, не прискорився, щоб водій повз нього проїхав, то означає, що водій перешкоди чи небезпеки пішоходу не створив.
Ще раз. Ось ви проїжджаєте нерегульований пішохідний перехід. У цей час зеброю вже йде людина. У такому разі необов'язково зупинятися, якщо розумієте, що не створите перешкоди чи небезпеки для пішохода. Тобто він не зупиниться, не сповільниться або не прискориться, щоб пропустити вас.
Уточнимо: ніхто не каже, що треба нахабно пролітати повз пішохода, як це часто роблять мамині шумахери. Але якщо ви розумієте, що можете спокійно проїхати повз пішохода на безпечній відстані (ну це 2-3 метри), то не треба будь-що-будь гальмувати перед зеброю. По-перше, у цьому немає потреби, а по-друге, різке гальмування заборонено ПДР.
І, нарешті, ми завжди говоримо своїм ученицям: треба бути ввічливим водієм. Побачили, що попереду з місця для паркування хоче виїхати автомобіль, зупиніться і пропустіть. Побачили, що попереду людина збирається перейти дорогу, зупиніться та пропустіть.
НЮАНС 5: ПРОПУСКАТИ ТРАМВАЙ ПОТРІБНО, АЛЕ НЕ ЗАВЖДИ
Якщо сказати по-простому, потрібно завжди пропускати трамвай
Але є винятки:
• Якщо на перехресті у вас головна дорога, а у трамвая другорядна, то тоді трамвай пропускає вас.
• Трамвай пропускає вас, якщо він виїжджає з депо. Таке місце є біля перехрестя Української та Святомиколаївської (колишньої Леніна).
• Ви їдете кільцем, а трамвай перетинає кільце наскрізь, то трамвай пропускає вас. Таке місце – кільце Косіора.
Тепер щодо зупинки, коли посеред дороги в трамвай заходять або виходять пасажири. У цьому випадку водій повинен стояти та чекати, коли закінчиться висадка та посадка пасажирів, і в трамваї зачиняться всі двері.
Тобто не одна з двох умов - або закінчиться висадка/посадка пасажирів, або зачиняться двері, а повинні виконатися обидві умови: закінчиться висадка/посадка пасажирів, та зачинитися двері.
Але й тут є нюанс
Буває так, що висадка та посадка пасажирів уже закінчилася. Зачинилися всі двері, крім передньої. А водій трамвая пішов у диспетчерську звірятися. Таке постійно відбувається на 9 кварталі ПівдГЗК. І буває, що водія немає 5 і більше хвилин. А трамвай тим часом стоїть посеред дороги з відчиненими дверима.
Що робити у такому разі? За правилами дорожнього руху потрібно стояти та чекати, коли біля трамваю зачиняться двері. Але багато водіїв, якщо таке відбувається, акуратно проїжджають повз відкриті двері трамвая.
НЮАНС 6: ЗАЇЖДАТИ НА ТРАМВАЙНУ КОЛІЮ МОЖНА
Якщо трамвайний шлях знаходиться на одному рівні з проїжджою частиною, то на рейки заїжджати можна. Наприклад, вам потрібно об'їхати перешкоду або випередити. Але тільки в тому випадку, якщо немає знаків, що забороняють, знаків, які показують напрямок руху по смугах, а також якщо трамвайне полотно не відділене від дороги суцільною лінією.
А ось повертати ліворуч і розвертатися потрібно саме з трамвайної колії попутного напрямку. Але знову ж таки, якщо шляхи не відокремлені суцільною лінією, немає знаків, що забороняють і приписують робити інакше. Ну і звісно, якщо ви не заважаєте самим трамваям.
Докладніше про це написано у пункті 11.8 Правил дорожнього руху.