ПРАВИЛО 1: ЗНАЙТЕ ТА РОЗУМІЙТЕ ТЕРМІНИ
Для початку давайте трохи визначимося з термінами:
Перелаштування - виїзд зі смуги або займаного ряду зі збереженням початкового напрямку руху.
Смуга руху - будь-яка з поздовжніх смуг проїжджої частини, що позначена або не позначена розміткою та має ширину, достатню для руху автомобілів в один ряд. За діючими стандартами ширина смуги руху повинна становити не менше ніж 2,75 метра. Якщо смуги руху на проїжджій частині ніяк не позначені, то відповідно до вимог правил дорожнього руху водій зобов'язаний самостійно визначити своє положення на проїжджій частині з урахуванням: ширини проїзної частини; габаритів транспортного засобу; необхідні інтервали між ними. Іншими словами, водій зобов'язаний визначити кількість смуг руху на проїжджій частині "на око".
У правилах дорожнього руху немає визначення "ряду руху". Але, гадаємо, зрозуміло, що це розташування кількох автомобілів на одній умовній лінії по ходу руху.
Буває так, що в одній смузі може розміститися два ряди автомобілів. Щоправда, буде тісно та досить небезпечно. Проте в правилах немає заборони на рух транспортних засобів у два ряди по одній смузі. При цьому виїзд із займаного ряду, навіть якщо ви не покинули свою смугу, також вважається перелаштуванням.
ПРАВИЛО 2: ТЕХНІКА БЕЗПЕЧНОГО ПЕРЕЛАШТУВАННЯ
Безпечне перелаштування зводиться до таких правил:
• При перелаштуванні ви зобов'язані дати дорогу тим, хто рухається прямолінійно по тій смузі, на яку ви збираєтеся виїхати
• Ваші дії не повинні змушувати інших водіїв різко гальмувати чи змінювати траєкторію руху
• При одночасному перелаштуванні перевага у того, хто праворуч
• Перед початком перелаштування необхідно заздалегідь увімкнути потрібний сигнал повороту
• Потім необхідно подивитися в дзеркало заднього виду та переконатися у відсутності перешкод та небезпеки для здійснення маневру
• Перелаштування заборонене на ділянці дороги з обмеженою видимістю
• Перелаштування можливе лише тоді, коли це дозволяє дорожня розмітка. Проїхалися через суцільну (паркувальну розмітку не в рахунок), будьте готові отримати «лист щастя» зі штрафом. Камер зараз у Кривому Розі не порахувати. Багато з них навчені фіксувати такі порушення.
• Та звичайно, перш ніж розпочати перелаштування, потрібно включити покажчик повороту. Це важливо. Саме увімкнений поворотник говорить іншим водіям про ваші наміри.
ПРАВИЛО 3: ЗНАЙТЕ НЮАНСИ ПЕРЕЛАШТУВАННЯ
У правилах дорожнього руху йдеться про те, що в процесі перелаштування водієві слід поступитися дорогою транспортним засобам, які рухаються без змін напрямку руху. Також доповнюється, що водій повинен поступитися дорогою транспортному засобу, що знаходиться праворуч, у тому випадку, якщо відбувається одночасне перелаштування транспортних засобів, які рухаються попутно. Іншими словами, перевага при перелаштуванні у того автомобіля, який знаходиться праворуч, якщо це перелаштування взаємне.
З одного боку здається, що все просто та зрозуміло, але при цьому основна частина дорожньо-транспортних пригод, пов'язаних зі зміною смуги руху, відбувається через щільний транспортний поток.
Як повинна поводитися водійка у таких ситуаціях?
Водії з достатнім досвідом вважають за краще виконувати перелаштування під гострим кутом на ділянці приблизно 50-60 метрів, при цьому одночасно підлаштовуючись під швидкість того потоку, в який вони в'їжджають. Завдяки цьому забезпечується безпечний перехід авто з одного потоку до іншого.
Існує два способи перелаштування під потік – із уповільненням та прискоренням
Як правило, новачки, які бажають перелаштуватися, вибирають спосіб із уповільненням. Спочатку вони чекають, коли в ряду, куди потрібно перелаштуватися, з'явиться просвіт, і сповільнюють швидкість. Після того, як просвіт побачений, і машина в нього в'їхала, чується характерний звук удару від автомобіля, що йде в цьому ряду позаду. Тому, перелаштовуючись в лівий ряд, рекомендується розганятися до швидкості його потоку. Завдяки цьому потрапити навіть у найменший проміжок можна набагато легше.
Окремо варто відзначити вимушене перелаштування через перешкоду, що знаходиться на вашій смузі. Для цього необхідно включити "поворотник" і чекати на водія, який пропустить вас.
Будучи за кермом, ми навіть не замислюємося, скільки разів перелаштовуємося з ряду до ряду. Робимо це автоматично. Найчастіше такі маневри безпечні, але іноді призводять до аварій.
Тому ми щоразу говоримо на заняттях: перед тим, як крутити кермо ліворуч або праворуч, обов'язково подивіться в дзеркало та переконайтеся, що збоку нікого немає. Це одне із головних правил безпечного перелаштування.
Дівчатка, повторюємо ще раз:
Ви збираєтесь перелаштуватись. Спочатку увімкніть поворотник, подивіться в дзеркало заднього виду та переконайтеся, що позаду перешкоди немає. У щільному потоці машин потрібно дивитися ще й у вікно передніх дверей. Тільки потім починайте маневр із невеликим прискоренням, а не гальмуванням.
Ви збираєтеся просто об'їхати яму або люк, не змінюючи свого руху. В цьому випадку поворотник вмикати не потрібно. Але все одно спочатку хоч мигцем, але переконайтеся, що позаду машин немає.