РАДА 1: ЗНАЙТЕ ПРИЧИНИ ДОРОЖНО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ
На цій сторінці обговоримо тему автомобільних аварій. Припускаємо, що мало хто з вас розуміє свої дії у разі потрапляння у ДТП. Інформації буде чимало, тому одним постом обійтися не вийде.
Розмірковуючи над темою, ми поцікавились статистикою ДТП в Україні за 2023 рік. Вона знаходиться на сайті патрульної поліції та в інших відкритих джерелах. Цифри, звичайно, абстрактні, але дещо цікаве.
Загалом щороку в Україні трапляється близько 150 тисяч ДТП. Якщо вважати, що країною катається приблизно 10 мільйонів автомобілів, то виходить, що в ДТП потрапляють лише півтора відсотки машин. Начебто і небагато.
Найбільше ДТП відбувається у Києві та Київській області, Львівській та, увага, нашій рідній Дніпропетровській області. І тут ми взагалі нічому не дивуємося. Ви самі бачили, скільки придурків їздить у Кривому Розі.
Найчастіші види ДТП – зіткнення, наїзд на пішохода, наїзд на перешкоду. Відповідно, найчастіші причини цих ДТП - перевищення швидкості, порушення правил маневрування (сюди входить перевлаштування між смугами без сигналу повороту), а також порушення правил проїзду перехресть.
Найчастіше ДТП відбуваються у вівторки, середи та п'ятниці. Якщо за часом доби, то це з 7 до 8 ранку та з 3 до 4 дня. Тобто час, коли ми їдемо чи повертаємося з роботи.
Нам здається, що ДТП – це неминучість для кожного водія. Рано чи пізно кожна з вас, мабуть, потрапить в аварію. І саме тому потрібно чітко розуміти алгоритм дій у таких випадках.
РАДА 2: УПРАВЛІННЯ АВТОМОБІЛЕМ - ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Є розкішний метод, який дає сто відсотків гарантії не потрапити у ДТП. Потрібно просто покласти ключі від автомобіля на поличку та більше ніколи до них не торкатися.
Іншого варіанта немає. Оскільки керування автомобілем – це потенційно небезпечне заняття. Ризик попасти у ДТП є як у водія-початківця, так і у професіонала з 20-річним стажем.
Коли ми ходимо дорогою, то зазвичай не замислюємося, що можемо відступитися, спіткнутися та впасти. Хоча ями, бордюри, сходи та інша потенційна небезпека чатує на кожному кроці. А все тому, що кожен з нас має десятки років стажу ходьби.
Коли ми були дітьми, то падали кілька разів на день. Розбивали в кров коліна, лікті та брови. Донька нашого інструктора в дитинстві довбанулася від бордюр так, що потім її показували щелепно-лицевому хірургу.
Впавши, ми плакали від болю та образи. Але підводилися на ноги та знову робили кроки. І ніхто не сказав, що ходьба – це не для нас.
Професійного плавця не застраховано від того, що у воді його не схопить судома. Військовий льотчик не застрахований від катапультування. Але кожен із них продовжує робити свою роботу, не думаючи про погане.
Так, дівчатка, і з керуванням автомобілем. Ніхто не застрахований від ДТП. Кажемо це майже із стовідсотковою гарантією.
Автор цих рядків також потрапляв в аварії. І коли тільки навчався, і кілька років тому. І знає, що, на жаль, потрапить у ДТП колись ще.
Але це не завадило йому стати інструктором. Вчити дівчат, як треба безпечно керувати автомобілем. А якщо б не потрапляв би в аварії, то не знав, що розповісти.
Отже, дівчатка, ставтеся до ризику ДТП філософськи. Аварії – це, звичайно, погано, але не критично. Все, що з нами відбувається, робить нас сильнішим.
Не треба боятися їздити. Звичайно, потрібно бути за кермом зібраною та уважною, намагатися не робити помилок і передбачати потенційні небезпеки. Але, загалом, керування автомобілем має приносити кайф, а не стрес.
РАДА 3: НЕ ПАНІКУЙТЕ, ЯКЩО ВИ ПОПАЛИ В АВАРІЮ
Отже, дівчатка, припустимо, сталася ДТП за вашою участю. Що робити далі? По-перше, як кажуть, потрібно розслабитися та постаратися отримати насолоду.
ДТП уже сталася. Час навіть на секунду не повернути. Тому охати та ахати, бігати навколо машини, хапатися за серце та плакати марно та пізно.
Ми розуміємо, що автомобіль шкода. Але все вже сталося, тому голосіння вже не допоможуть. Головне, щоб усі були живі та здорові. А машина – це шматок заліза, який можна відремонтувати. Тому вам потрібно заспокоїтись, зібратися з думками та починати діяти.
Якщо все зробити правильно, то можна мінімізувати втрату свого дорогоцінного часу, майбутні фінансові витрати, а головне зберегти душевний спокій.
Отже, поїхали:
• Ставимо машину на ручник і вмикаємо аварійку
Правила дорожнього руху вимагає за 20 метрів від місця ДТП поставити знак аварійної зупинки. У жодному разі не залишаємо місце виникнення аварії. Машина залишається на місці, навіть якщо вона заважає проїзду.
• Виходимо та оглядаємось
Якщо є постраждалі, то викликаємо швидку допомогу. Якщо вже зовсім погано, то надаємо допомогу самостійно. Відповідно, ви розумієте, що аптечка в автомобілі має бути.
І вогнегасник, до речі, про всяк випадок теж має бути в салоні автомобіля.
• Фотографуємо пошкодження як свого автомобіля, так і другого учасника ДТП
Для цього зазвичай з усіх боків фотографують місце аварії, а також крупним планом ушкодження автомобілів. Не забудьте сфоткати автомобільні номери.
• Викликаємо ментів
Телефон 102. Так і так, я потрапила у ДТП, постраждалих немає, перебуваю там-то.
• Тепер найголовніше: дзвонимо до своєї страхової компанії
Для цього беремо до рук страховий поліс і знаходимо телефон гарячої лінії. Зазвичай номер починається з 0 800.
Дзвонимо та кажемо, що так, мовляв, і так, я Іванова Олена Іванівна потрапила у ДТП. Застрахований автомобіль Мерседес Бенц, держномер такий-то. ДТП сталася на кільці Артема. Другий учасник ДТП - на такій-то машині. Ушкодження такі.
Загалом, страховий агент сам ставитиме вам потрібні питання. Вам потрібно просто зателефонувати та бути готовим давати відповіді. До речі, виходячи зі сказаного, обов'язково тримайте в автомобілі страховий поліс, а номер телефону гарячої лінії краще запишіть у телефон.
• Дзвонимо своєму мужику
• Тепер починаємо спілкуватися з другим учасником ДТП
Він може почати наїжджати, на кшталт: "Кобила тупорила, права купила, їздити не купила, у тебе що, повилазило?" У жодному разі не піддається на провокацію. Якщо ви бачите, що чоловік у неадекваті, то просто поверніться в автомобіль і чекайте на поліцію.
Якщо чоловік при пам'яті, то повідомите йому, що вже викликали поліцію. Не треба з'ясовувати, хто має рацію, а хто винен. Свої свідчення ви розповісте ментам, а вони вже самі зроблять висновки.
РАДА 4: ВАША СТРАХОВКА - ДЛЯ КОМПЕНСАЦІЇ ВИТРАТОВ ПОСТРАЖДАЛОМУ
Наприклад, винуватцем ДТП визначили вас. У такому разі ваша страхова компанія дає гроші на ремонт постраждалій стороні. Тобто не ви зі своєї кишені платите за ремонт потерпілого автомобіля, а ваша страхова компанія.
Якщо постраждали ви, то навпаки, страхова компанія винуватця ДТП платить гроші вам. Якщо винні обидві сторони, ваші страхові компанії виплачують гроші на ремонт хрест на хрест.
Тобто дивіться: ви купуєте страховку для того, щоб у разі ДТП ваша страхова компанія заплатила за ремонт постраждалій стороні. А за ремонт власної машини ви платитимете самі, якщо виявитеся винуватцем ДТП. Ваша страхова компанія грошей на ремонт вашого автомобіля не дасть.
Причому винуватець ДТП взагалі не париться щодо ремонту потерпілого автомобіля. За нього все зробить страхова компанія. А ось для постраждалої сторони вибивання грошей зі страхової компанії – це конкретний геморой.
Страхова компанія винуватця ДТП не подзвонить вам і не скаже: "Людмило Прокопівно, ваша ж машина постраждала в ДТП. А ну надішліть номер карти, ми вам зараз переведемо гроші. Тільки скажіть, скільки ми вам повинні".
Хріна з два. Так це не працює. Вам доведеться пройти сім кіл бюрократичного пекла, щоб отримати гроші на ремонт машини.
Треба написати заяву. Потрібно зробити фотографії отриманих пошкоджень. Потрібно надати протокол ДТП із патрульної поліції. Та, можливо, рішення суду.
Потім оцінюватимуть, скільки потрібно грошей для ремонту. Потім скажуть чи доведеться самій шукати ремонтну майстерню. І лише тоді виплатять гроші на ремонт. При цьому страхова компанія із призначених до виплати грошей забере свою франшизу.
І що важливо, поки весь цей процес триває, вам самостійно ремонтувати машину не можна. Не вдасться зробити ремонт за власний кошт, а страхова компанія потім ваші витрати компенсує. Кілька місяців ваша машина залишатиметься розбитою.
РАДА 5: ЗНАЙТЕ ВАРТІСТЬ РЕМОНТУ АВТОМОБІЛЯ
Можуть бути такі випадки, коли ДТП сталася без потерпілих, пошкодження автомобілів незначні, а винуватець аварії пропонує розрахуватися на місці та не викликати поліцію. Причин тому може бути багато. Наприклад, у винуватця немає страхового поліса чи банально він кудись поспішає.
У такому разі гроші можна брати. Але тільки якщо ви розумієте, скільки коштуватиме ремонт машини. Та якщо у ДТП немає постраждалих та не пошкоджено державне майно.
Так от дивіться, якщо вам навіть злегка подряпали фарбу на двері машини, то двері доведеться повністю перефарбовувати. А це за сьогоднішніми цінами у Кривому Розі коштує в середньому 150 доларів. Тобто близько 6000 гривень.
Тобто, наприклад, вам зашкодили якусь одну частину машини. Чи то вам пом'яли двері, чи подряпали бампер, чи пом'яли і подряпали капот - ремонт буде коштувати шість косарів. На меншу суму не погоджуйтеся.
Якщо розбили лобове скло, то для седана воно коштуватиме від двох п'ятнадцяти тисяч гривень, залежно від марки машини, виробника та наявності у склі різних наворотів. Плюс робота за встановлення. А бічне дзеркало заднього виду коштує близько десяти тисяч гривень.
Іншими словами, якщо вам пропонують розрахуватися на місці, ви, як мінімум, повинні орієнтуватися в цінах. Якщо не розумієте цін, то найуніверсальніший спосіб – дзвонити своєму мужику. Або знайомому автомеханіку. Та далі діяти за його вказівками.
РАДА 6: ІНОДІ МОЖНА РОЗРАХУВАТИСЯ НА МІСЦІ
А що робити, якщо винуватець автомобільної аварії – ви? Наприклад, не встигли зупинитися та вдарили у бампер передню машину. Або почали перевлаштовуватися, не подивившись попередньо у бік обертання керма, і довбанули в бочину сусідню машину.
У такому разі у вас два варіанти:
• Заплатити власнику потерпілого автомобіля та роз'їхатися, не викликаючи поліції
Тут потрібно розуміти, що чим менше ви заплатите, тим краще. При цьому згадуємо відразу мій минулий пост про базову ціну ремонту пошкоджень. Якщо мова йде про рихтування та (або) фарбування якоїсь однієї частини машини, то це коштуватиме щонайменше 6 000 гривень.
Цей варіант підійде, якщо постраждалий виявиться адекватним. Але, можливо, він почне хортнути та розповідати, що ремонт автомобіля коштує всі гроші світу. У такому разі в жодному разі не можна вестися на його погрози. Ні з чим не погоджуйтесь, припиніть з ним будь-які розмови та викликайте поліцію. Є ще один нюанс - згодом постраждалий може сказати поліції, що ви втекли з місця ДТП.
• Викликати поліцію та фіксувати ДТП
І ось поліцейський замалював схему ДТП і каже: "Людмило Прокопівно, винуватець ДТП - ви. Ви не дотримувалися безпечної дистанції". Або так: "При виїзді з кільця із середньої смуги ви не надали перевагу автомобілю, який рухався далі по кільцю праворуч від вас".
Ушкодження у потерпілого автомобіля незначні, і ви самі розумієте, що ваш косяк. У такому разі рекомендую погоджуватися та визнати свою провину. І свої свідчення зафіксуйте у протоколі.
Тоді вийде так. Ремонтом машини, що постраждала, займеться ваша страхова компанія без вашої участі. Ну а власну машину, звичайно, доведеться ремонтувати самостійно.
Але при цьому вас не тягатимуть по судах. Ви визнали свою провину, доводити в суді нічого не треба. А весь геморой з ремонту машини, що постраждала, ще раз повторюємося, лягає на плечі самого постраждалого. І вас не хвилюватиме, скільки йому обійдеться ремонт.