РЕКОМЕНДАЦІЯ 1: ЗНАЙТЕ ПРАВИЛА ПРОЇЗДУ КІЛЕЦЬ
Якось на водінні одна з наших учениць зізналася, що її чоловік, скажімо так, плаває у знаннях правил дорожнього руху. Особливо якщо мова заходить проїзду кільцевих розв'язок. Мовляв, щойно заїхав на кільце, то він вже головний на дорозі, їде далі, нікого не пропускаючи.
Ну, таке твердження – не зовсім правильне. Ми сказали б, що зовсім неправильне. Якщо проїжджати кільця так, як сказав чоловік, то рано чи пізно це призведе до дорожньо-транспортної пригоди.
Тому хочемо обговорити у цій публікації тему саме проїзду кільцевих розв'язок.
Отже, якщо своїми словами, то алгоритм дій при проїзді хоч 95 кварталу, хоч Артема, хоч Звільнення чи 129 кварталу полягає у таких правилах:
Перше правило
Кільце - це завжди головна дорога по відношенню до доріг, які прилягають до кільця. Це означає, що, під'їжджаючи до кільця, потрібно подивитися ліворуч і пропустити всіх, хто вже їде кільцем, якщо ваші траєкторії руху на кільці можуть перетнутися.
Приклад:
Ви правою смугою заїжджаєте на 95 квартал з боку Мудрьоної. Далі по зовнішньому колу відразу повертаєте праворуч на Дзержинку. У цей момент усі машини їдуть по кільцю, зайнявши середнє та внутрішні кола кільця. У такому випадку, вам нікого не треба пропускати, оскільки ваша траєкторія руху з машинами, що їдуть по кільцю, не перетинається.
Друге правило
На кільце можна заїжджати з будь-якої смуги, рухатися по кільцю в будь-якій зручній для вас смузі та з'їжджати з кільця в будь-яку зручну для вас смугу. Але при цьому доцільно дотримуватися рядності руху. Тобто якщо заїжджаєте на кільце із середнього ряду, то й на кільці бажано розпочати рух із середнього ряду.
Приклад:
Ви їдете на 95 квартал з боку тієї ж Мудрьоної та плануєте відразу повертати на Дзержинку. У цьому випадку логічно заїжджати з правої смуги на зовнішню (праву) смугу кільця та вискочувати в праву смугу на проспекті Миру.
З боку Мудрьоної вам потрібно на Соцмісто. У цьому випадку логічно заїхати на 95 квартал із середньої смуги, проїхати по кільцю в середній смузі та з'їхати з кільця до середньої смуги проспекту Металургів.
З боку Мудрьоної вам потрібно зробити повний розворот по кільцю, щоб поїхати назад у бік Мудрьоної. У такому разі логічно заїхати на 95 квартал з лівої смуги, проїхати по кільцю по внутрішньому колу та виїхати з кільця в ліву смугу Волгоградській (зараз вона називається вулицею Вільної Ічкерії).
Третє правило
З'їжджаючи з кільця, потрібно обов'язково пропустити автомобілі, які знаходяться праворуч від вас і рухаються далі кільцем.
Приклад:
95 квартал. Ви з боку Мудрьоної рухаєтеся середньою смугою в бік Соцміста. З середньої смуги ви плануєте потрапити в середню смугу проспекту Металургів, на виїзді з кільця перетинаючи його зовнішнє коло. У цей момент зовнішньою смугою може їхати тролейбус у бік автовокзалу. У такому разі вам потрібно пропустити тролейбус, оскільки він рухається далі, а ви робите перевлаштування.
Четверте правило
Усередині кільця можна перевлаштовуватись. Тобто із внутрішнього ряду можна переїхати до середнього. Зі зовнішнього ряду можна переїхати у внутрішній. Як вам завгодно.
Тут прикладів, думаємо, не потрібно.
П'яте та останнє правило
Зараз в автошколах кажуть, що заїжджаючи на кільце, лівий поворотник включати не треба. Потрібно включати лише правий поворотник при з'їзді з кільця. Або якщо ви збираєтеся перевлаштуватися всередині кільця, то також потрібно включати поворотний, що відповідає напрямку перевлаштування.
Все вірно. Але ми все ж таки рекомендуємо включати лівий поворотник при в'їзді на кільце та під час подальшого руху по колу. По-перше, таким чином, ви чітко даєте зрозуміти, що продовжуєте їхати кільцем і нікуди не з'їжджаєте. По-друге, з лівим поворотником заїжджає на кільце більшість водіїв. По-третє, так роблять навіть патрульні поліцейські.
РЕКОМЕНДАЦІЯ 2: НЕ ЗАБУДЬТЕ ВМИКАТИ ПОВОРОТНИКИ
Зараз багато адвокатів кажуть, що при в'їзді на кільце лівий поворотник не треба вмикати. Є також юридична практика, що це підтверджує. Постанови поліцейських, які штрафували за лівий поворотник, що не включений на кільці, в суді скасовували.
Ймовірно, саме з цієї причини в автошколах зараз не вимагають вмикати лівий поворотник під час в'їзду на кільце. Та навіть, як то кажуть, забороняють. Більше того, за таке можна навіть провалити іспит.
Так, ми погоджуємося з тим, що в'їжджати на кільце можна без лівого поворотника. Ключове слово "можна". Тобто можна вмикати, а можна не вмикати.
За правилами дорожнього руху вказівники поворотів потрібно включати при повороті, розвороті, перевлаштуванні, початку та зупинці руху. Це винятковий список. Інших випадків, коли треба скористатися покажчиками повороту, немає.
В'їжджаючи на кільце, ми не перевлаштовуємося з однієї смуги на іншу, не розвертаємось, не починаємо їхати, не зупиняємось і не повертаємось. Ми просто продовжуємо їхати дорогою, яка має закруглену конфігурацію та передбачає рух тільки проти годинникової стрілки. Іншими словами, центральну клумбу об'їжджаємо праворуч.
Але наша автошкола каже, що при в'їзді на кільце все ж таки краще вмикати лівий поворотник. Хоча це необов'язково.
Включаючи лівий поворотник перед в'їздом на кільце та продовжуючи рухатися далі по кільцю, ми вживаємо додаткових заходів безпеки. Ми ніби говоримо сусіднім автомобілям, що їдемо по кільцю далі та не з'їжджатимемо з нього. Якщо це не робити, то ми вас запевняємо: колись знайдеться олень, який в'їде вам у лівий бік.
До речі, якщо поспостерігати, то з лівим поворотником на кільце заходить більшість автомобілів. Понад те, лівий сигнал повороту включають навіть поліцейські автомобілі. Ось просто зверніть на це увагу при нагоді.
При виїзді з кільця обов'язково необхідно увімкнути правий поворотник і подивитися праворуч. Побачивши автомобіль, що рухається далі по кільцю, ви повинні його пропустити, а тільки потім продовжувати рух. Не зробивши це, ви зробите грубу помилку.
Конкретний приклад для тих, хто живе у Кривому Розі
Через 95 квартал проїжджає тролейбус третього маршрута. Він в'їжджає на кільце з боку Мудрьоної, проїжджає повз проспекта Миру, потім повз проспекта Металургів і йде на проспект Гагаріна (Університетський) у бік автовокзалу. Весь цей час тролейбус їде правим, зовнішнім, колом кільця.
І тут уявіть, що ви із середнього ряду 95 кварталу збираєтесь виїхати на проспект Металургів. Якщо не пропустите в цей момент тролейбус, то вріжетеся його лівий бік. Якщо вирішите проскочити перед тролейбусом, то з високою ймовірністю він вріжеться у ваш правий бік.
Поліція однозначно визнає вас винною в ДТП. Плюс великі гроші на ремонт машини. Плюс нерви та купа втраченого часу.
Можна сказати так. Тролейбус їде кільцем своєю смугою та нікуди не перевлаштовується. А ви всередині кільця перевлаштовуєтеся із середнього ряду на правий. А під час перевлаштування, як відомо, потрібно пропускати автомобілі, які їдуть у попутному напрямку.
Отже, як результат:
• Заїжджаючи на кільце, вмикаємо лівий поворотник і пропускаємо всіх, хто зліва на кільці
• Виїжджаючи з кільця, вмикаємо правий поворотник і пропускаємо всіх, хто праворуч на кільці
• Усередині кільця можна перевлаштовуватися хоч ліворуч, хоч праворуч, головне, включаємо поворотник у відповідний напрямок перевлаштування та пропускаємо всіх, хто їде паралельною смугою
РЕКОМЕНДАЦІЯ 3: ВМИКАЙ ЛІВИЙ ПОВОРОТНИК
Так все-таки: чи потрібно вмикати поворотник при в'їзді на кільце?
Якщо потрібно, то який? Давайте розберемося
Відразу уточнимо: ми не вважаємо себе експертами у правилах дорожнього руху. Деякі нюанси правил дорожнього руху нам досі невідомі. Досі припускаємося помилок, не розуміючи причини.
Але прогалини у знаннях компенсуємо багаторічним стажем водіння. Досвід показує, що всі правила дорожнього руху мають своє логічне пояснення. Принцип безпечного водіння зводиться до того, що керування автомобілем має бути передбачуваним та зрозумілим для інших водіїв.
Зокрема це стосується проїзду кільцевих розв'язок. Кільця потрібно перетинати так, щоб інші автомобілісти розуміли ваші наміри. Водії повинні розуміти, куди ви їхатимете: далі по кільцю або уходити з кільця на першому з'їзді.
Наприклад, водій заїжджає на кільце та планує рухатися ним далі, минаючи кілька з'їздів. У цьому випадку водій вмикає лівий поворотник. Таким чином, він попереджає сусідніх водіїв, які хочуть з'їхати з кільця, що його потрібно пропустити.
Перед з'їздом з кільця водій вмикає правий поворотник. У цьому випадку він попереджає інших водіїв, що далі по кільцю їхати не збирається. Якщо комусь ліворуч від мене потрібно теж залишити кільце, то його пропускати не потрібно.
При цьому водій знає, що згідно з правилами дорожнього руху лівий поворотник при в'їзді на кільце вмикати не потрібно. В Інтернеті можна знайти достатньо переконливих коментарів із цього приводу від автомобільних експертів. Адже, в'їжджаючи на кільце, ми повертаємо праворуч, тому лівий поворотник не потрібен.
Все це, звісно, правильно. Але треба не забувати, що окрім дисциплінованих, грамотних та уважних водіїв, дорогами катається купа автохамів та дебілів. Які ігнорують чи просто не знають правила дорожнього руху.
Уявіть, що ви їдете кільцем без лівого поворотника. І раптом якийсь придурок зліва від вас в'їжджає вам убік. І лише тому, що він подумав: якщо ви не включали лівий поворотник, то збиралися з'їжджати з кільця.
Хто винен у аварії? Звичайно, той водій, який не пропустив вас під час з'їзду з кільця. Його, безперечно, оштрафують, а страхова компанія виплатить вам гроші на ремонт машини.
Але чи буде вам від цього легше?
Чи компенсує усвідомлення своєї правоти розбитий автомобіль, витрачений час і пошарпані нерви?
Ми так не вважаємо
Саме тому, щоб мінімізувати ризик виникнення аварій, ми рекомендуємо включати лівий поворотник при в'їзді та подальшому русі по кільцю. Звичайно, навіть це не гарантує, що якийсь матусін шумахер, який нещодавно купив права, не в'їде вам у лівий бік. Але шансів потрапити в ДТП з цієї причини у вас буде набагато менше.
РЕКОМЕНДАЦІЯ 4: ЩО БУДЕ, ЯКЩО ПОВОРОТНИК НЕ ВМИКАТИ
Одного разу сталася ситуація, яку всі водії-початківці бояться як страшний сон. Це проїзд кільця з виникненням аварійно-небезпечної ситуації.
Загалом виїжджає наш інструктор Михайло з ученицею Юлею на кільце 95 кварталу. Рухаються з боку Металургів у бік Дзержинки.
Під'їжджають до кільця із середнього ряду проспекту. Займають найоптимальніший для проїзду кільця середній ряд. Про всяк випадок включають лівий поворотник, щоб усі розуміли їхні наміри їхати по кільцю далі.
Але тут з лівого ряду кільця ученицю підрізає якийсь мудак на червоному Hyundai Gets і швидко йде на проспект Гагаріна (зараз - Університетський). Він ще встиг посигналити та подивитися на дівчину, як на шматок собачого лайна. Мовляв, ти че, корово, не бачиш, куди їдеш?
І, до речі, якщо не помиляємось, то він з'їжджав з кільця без увімкненого правого поворотника.
Ситуація сталася вкрай аварійно-небезпечною. Якби учениця не встигла зреагувати, було б зіткнення. Юлі, респект та поважуха.
Чоловік - кінчений мудак та ублюдок. Тупо не знає правил дорожнього руху. Оскільки при з'їзді з кільця потрібно поступитися дорогою транспортним засобам, що рухаються праворуч. Поліція однозначно визнала б його винуватцем ДТП.
Добре, що все закінчилося. Але висновки треба зробити, дівчатка, такі:
• Як не крути, але кільце - це елемент дороги з підвищеною небезпекою
• Щоб вміти проїжджати кільця, потрібно знати правила дорожнього руху та тренуватись
• При цьому знання правил дорожнього руху не позбавляють дебілів, автохамів, матусиних шумахерів та інших мудаків
• Щоб запобігти виникненню аварійно-небезпечної ситуації на кільці, потрібно навчитися передбачати дії інших учасників дорожнього руху
• Тобто, рухаючись по кільцю, потрібно уважно дивитися наліво та контролювати дії інших водіїв. Особливо важливо це робити перед з'їздами з кільця
• Дивлячись вліво, знайте, що навколо повно водіїв, які востаннє заглядали в книжечку під назвою "Правила дорожнього руху" років 20 тому та забули, що колись навчали в автошколі
• Якщо якимось чином відчули, що водій ліворуч збирається виїжджати з кільця, не пропускаючи вас, то дайте йому заради Христа проїхати
• Пам'ятаємо правило ДДД - дай дурню дорогу
РЕКОМЕНДАЦІЯ 5: ЗНАЙ ТЕХНІКУ ПРОЇЗДУ КІЛЬЦЯ НА МЕХАНІЦІ
Для впевненого та безпечного проїзду кільцевих розв'язок на автомобілі з механічною коробкою передач важливо правильно вибирати швидкість, контролювати зчеплення та бути готовим до швидкого реагування на зміну дорожньої обстановки. Ось основні кроки:
Підготовка перед в'їздом:
Під'їжджаючи до кільця, заздалегідь зменшить швидкість, щоб встигнути оцінити трафік на кільці. Зазвичай оптимально перейти другу передачу.
Вижміть зчеплення та плавно гальмуйте, доки не отримаєте повне уявлення про те, чи зможете в'їхати на коло без зупинки. Якщо попереду є потік, приготуйтеся ненадовго зупинитися.
Оцінка трафіку та вибір передачі:
Оцініть, яка інтенсивність потоку на кільці, та чи є можливість в'їхати. Якщо кільце вільне, утримуйте другу передачу та плавно в'їжджайте на кільце, трохи піднявши зчеплення, щоб отримати м'яке прискорення.
Якщо кільце завантажено, переходьте на першу передачу для плавного рушання з місця, а потім, при можливості, відразу перемикайтеся на другу.
Рух по кільцю:
Підтримуйте рівномірну швидкість на другої передачі. Для більшості невеликих кілець друга передача та швидкість 15-25 км/год будуть оптимальними.
Тримайте зчеплення повністю відпущеним, щоб уникати ривків та зайвої втоми. Якщо кільце велике, допускається перехід на третю передачу, але зазвичай це актуально для кілець з кількома смугами та вищим дозволеним лімітом швидкості.
З'їзд із кільця:
Перед з'їздом увімкніть правий поворотник та плавно скидайте швидкість.
Оцініть необхідність перемикання на першу передачу для м'якшого повороту під час з'їзду, особливо якщо дорога вузька або йде під крутим кутом. Найчастіше досить залишатися на другій передачі.
Злегка підгальмовуйте перед з'їздом, щоб контролювати вихід із кола.
5. Загальна техніка управління:
Уникайте частого перемикання передач у межах кільця, оскільки це може відволікти від оцінки дорожньої ситуації.
На поворотах уникайте напіввіджатого зчеплення - це допомагає зберегти керованість і стабільність автомобіля.
Ці прості кроки допоможуть вам комфортно освоїти проїзд кругових розв'язок,
контролюючи автомобіль та виконуючи маневри без зайвого напруження